Varsel om oppstart
Asplan Viak varsler om oppstart av detaljregulering for Hønsveien i Asker kommune med hjemmel i plan- og bygningsloven kapittel 12, jf. § 12-8. Planvarselet omfatter i tillegg varsel om midlertidig forbud mot tiltak og revisjon av bestemmelsene i gjeldende boligregulering innenfor planområdet. Dette er to separate saker, men av praktiske årsaker varsles dette samtidig.
Bakgrunn og hensikt
Hensikten med planarbeidet er å regulere fortau for å sikre myke trafikanter i Hønsveien, som i dag ikke har noe eget tilbud for gående. Det er også behov for justering av kjøreveien for å få plass til fortau på strekningen. Reguleringen vil i tillegg til fortau også omfatte kjøreveien med sidearealer og skjæring/fylling. Tiltaket i planen er vurdert etter
«Forskrift om konsekvensutredning» og forslagsstiller har i samråd med Asker kommune vurdert at dette ikke utløser krav om planprogram eller konsekvensutredning.
Midlertidig forbud mot tiltak og endring av bestemmelser (rekkefølgekrav)
I tillegg til å omfatte tiltaksområdet for etablering av fortau er det også tatt med regulerte boligområder tilgrensende Hønsveien i det varslede planområdet. De regulerte boligområdene er tatt med for å varsle om at Asker kommune samtidig med planarbeidet for fortau også vil arbeide med en revisjon av bestemmelsene for dagens boligregulering innenfor planområdet. Hensikten med revisjonen er å innarbeide et rekkefølgekrav til opparbeidelse av fortau for boligarealene tilknyttet Hønsveien. Et slikt rekkefølgekrav vil gjelde for nye tiltak som: Vesentlig utvidelse av eksisterende boenhet, etablering av nye boenheter og opprettelse av nye eiendommer (fradeling av tomt). Inntil rekkefølgekravet er endelig vedtatt, varsler vi om at det vil bli foreslått et midlertidig forbud mot tiltak som nevnt over
Plandokumenter:
Innspill til planarbeidet for fortausregulering kan sendes til Asplan Viak AS v/Roy E. Nesheim, Postboks 24, 1300 Sandvika, eller på e-post: . E-post eller brev merkes med «Detaljregulering Hønsveien».
Eventuelle spørsmål til planarbeidet kan rettes til følgende kontaktpersoner i prosjektet:
Asker kommune: Mari Gabrielsen, e-post:
Asplan Viak: Roy Erling Nesheim, e-post:
Merknader til varsel om midlertidig forbud mot tiltak og rekkefølgekrav sendes til kommunens postmottak:
Oppgi saksnummer 23/2458. Eventuelle spørsmål knyttet til midlertidig forbud mot tiltak og rekkefølgekrav rettes til planavdelingen i Asker kommune, v/ Sissel Haug, e-post:
Frist for uttalelse er 08.09.2023.
Alle berørte grunneiere varsles med brev. Grunneiere har plikt til å informere eventuelle leietakere eller andre som har rettigheter tilknyttet eiendommer i planområdet.
Nøkkelinformasjon
Kommunens saksnummer: 23/842 og 23/2458
Forslagsstiller: Asker kommune
Plankonsulent: Asplan Viak