Veileder for bruk av kunstig intelligens (KI) i Asker kommune Versjon 1.1

1. Begrepsforklaring

Kunstig intelligens (KI): Kunstig intelligente systemer utfører handlinger, fysisk eller digitalt, basert på tolkning og behandling av strukturerte eller ustrukturerte data, i den hensikt å oppnå et gitt mål.  Det omtales tre dimensjoner innen KI:

  • Generativ KI: Maskinlæringsmodeller som genererer unikt innhold basert på informasjonen de har blitt trent på. Dette innholdet kan være tekst, bilder, lyd og video. Eks: ChatGPT, Google Bard (genererer tekst), Google Gemini (bilde, tekst, lyd og kode) og Dall-E og Midjourney (genererer bilder).
  • Integrert KI: Funksjoner som allerede finnes i kontorstøtteprogrammene våre som f.eks Word, Excel og Teams. Dette kan være algoritmer, filtre og stavekontroll.
  • Egenutviklet KI: Løse og forbedre en funksjon ved bruk av data, metoder, teknikker og teknologi for å utvikle et KI-system.

ChatGPT: er en kunstig intelligent chatbot som kan generere menneskeliknende svar på spørsmål og kommandoer i naturlig språk. ChatGPT er en finjustert versjon av Open AIs GPT-modeller, som er optimalisert til å forstå og svare på instruksjoner og spørsmål gjennom forsterket læring med menneskelig tilbakemelding.

Overført læring: En metode innenfor maskinlæring der den statistiske forståelsen av tekst eller bilder i én modell overføres eller gjenbrukes i en annen modell i et annet miljø. Istedenfor å starte læringen fra null, bruker man en modell som allerede har lært mønstre fra et stort datasett (vanligvis en generell oppgave), og finjusterer den til en mer spesifikk oppgave.

Store språkmodeller (Large Language Models – LLM): Store språkmodeller er maskinlæringsmodeller som er i stand til å behandle naturlig språk. De er trent på enorme mengder tekstdata (vanligvis fra internett/bøker) via dyplæringsalgoritmer, og kan tolke og generere tekst, basert på statistiske mønstre i treningsdataene. Algoritmen vurderer ved hjelp av sannsynlighet og statistikk hvilke ord som passer sammen.  Modellene er generelle og adaptive.

Lagring av data ved kunstig intelligens fungerer på samme måte som all annen lagring, i tillegg kan en algoritme memorere data «internt» i algoritmen. Memorering kan ses på som en avleiring av data i algoritmen.

M365 Co-pilot: er et verktøy som kombinerer kraften i kunstig intelligens og store språkmodeller (LLMs) med dine egne data. Co pilot er din digitale assistent, og fungerer sømløst på tvers av MS Office, Teams og Power plattform, i tillegg til andre Microsoft-løsninger som Dynamics 365.

Instruks (“Prompt”): Enkle kommandoer man kan gi et kunstig intelligent (KI) system for å generere innhold som tekst, bilder, lyd og kode. Her utnyttes datamaskinens evne til å kommunisere i naturlig språk. Det er mulig å forbedre resultatene gjennom mer presise spørsmål. Slik tilnærming kalles prompt engineering på engelsk, eller effektiv instruksjonsutforming på norsk.

KI forordningen: EU har foreslått nye regler for kunstig intelligens (KI), for å sikre at utviklingen og bruken av disse systemene er ansvarlig og i tråd med våre fundamentale rettigheter. KI-forordningen er under arbeid i EU-systemet, og venter nå på enighet mellom Europaparlamentet (parlamentet) og Rådet for den Europeiske union (rådet). Når disse har kommet til enighet vil forordningen bli gjeldende for EU-land to år etter vedtakstidspunktet.

2. Til deg som er ansatt og skal bruke kunstig intelligens (KI)

For å gjøre det enklere for ansatte å ta i bruk generativ KI har vi utarbeidet noen “Vær varsom-prinsipper":

2.1 Vær varsom-prinsipper for bruk av generativ KI

  • KI er en maskin, ikke et menneske – selv om det føles slik.
  • KI kan gi opplysninger som ser riktig ut, men som kan være helt feil.
  • Bruker du KI-tjenester i jobbsammenheng, vær klar over at informasjon om deg og det du skriver inn blir brukt til å trene opp KI-modellen. Det glemmes ikke.

2.2 Retningslinjer for bruk av generativ KI

Retningslinjene under er basert på Digitaliseringsdirektoratets retningslinjer for generativ KI i offentlig sektor.

Du skal aldri:

  • dele personlig informasjon som er personopplysninger om ansatte og innbyggere
  • dele sensitiv informasjon, som virksomhetskritiske opplysninger
  • dele brukerinformasjon, som påloggingsinformasjon og passord
  • lime inn intern eller sensitiv informasjon eller utklipp fra interne systemer
  • stole på at en KI sier sannheten, kildekritikk!
  • bruke KI til å ta beslutninger som i betydelig grad påvirker innbyggere og / eller ansatte

Du skal alltid:

  • være kritisk til det du leser (kildekritikk)
  • være kritisk til om KI bryter opphavsrett, særlig for tredjepart
  • være nøye med å merke innhold som du har brukt generativ KI til å lage. F.eks. “Dette bilde er laget ved hjelp av KI”, i tillegg til referanse.
  • være transparent og si fra om når du bruker en KI-generert tekst, bilde, kode eller annet

3. Utvidet bruk av KI i Asker kommune

Større behov for å ta i bruk kunstig intelligens funksjonalitet i et IKT-system skal konsept-utredes og vurderes av IKT porteføljeforum, slik at vi tidlig avdekker omfang, risikoer og kostnader. Ta kontakt med digitaliseringsrådgiver for videre behandling ved utstrakt bruk.

Inntil nytt nasjonalt regelverk som fastsetter hvordan risikovurdering av KI skal gjennomføres, gjøres KI-risikovurderinger på lik linje med dagens sikkerhetsarbeid med gjeldende standarder og regelverk.