Kontoret er nymalt, og Sissel er etter noen korte uker i sjefsstolen i full gang med å følge opp kulturskolens mylder av små og store prosesser.
- Vi har spennende, krevende og utviklende år foran oss hva gjelder omstilling i kulturskolen og kommunen. Men utfordringer er også noe jeg gleder meg til, det er jo der man får brynt seg skikkelig, sier hun entusiastisk.
Kulturskolen forhindrer utenforskap
Sissel har mange års erfaring som skoleleder i både kultur- og grunnskole. Første undervisningsjobb fikk hun i Asker kulturskole allerede som student.
- Så når jeg nå kommer tilbake som rektor samme sted, er det selvfølgelig en viss følelse av at ringen er sluttet.
Hun har også bakgrunn som musiker, og var første kvinnen i Norge som utdannet seg som profesjonell tubaist. Som kulturskoleleder er hun opptatt av den unike muligheten kulturskolen har til å forhindre utenforskap og tilby barn og unge noe de ikke kan få andre steder.
- Kulturskolens lærere er pedagoger med høy kunstfaglig utdanning, og selve kulturskolen som skoleslag er hjemlet i opplæringsloven slik grunnskolen er.
Individuelt tilpasset undervisningsopplegg
Forskjellen mellom kulturskole og grunnskole er at det er frivillig å gå i kulturskolen, men er man først blitt tatt opp som elev følger man et undervisningsopplegg laget av pedagoger på bakgrunn av en rammeplan, forklarer Sissel.
- Undervisningsopplegget er tilpasset til hver enkelt elev om du deltar i gruppe eller for individuell undervisning. Hun legger til at opplegget skreddersys for hvert enkelt barns forutsetninger og interesser.
- Kulturskolens tilbud er mangfoldig – her skal de aller fleste barn og ungdom kunne finne en meningsfylt fritidsaktivitet som de kan dyrke under veiledning av pedagogisk personale med kunstfaglig utdannelse, sier den nye rektoren engasjert.
- Der vi underviser i grupper, opplever barn og ungdom samhold og tilhørighet. Elever som til vanlig undervises en og en, organiseres i grupper når de for eksempel skal spille i ensembler. Med disse tilbudene styrker vi identitetsutvikling og troen på egne evner. Barn og unge får en opplevelse av mestring og av å bli sett. I formative, sårbare år er dette viktig, betoner hun.
Samarbeid og karusell
Kulturskolens nye rektor trekker også fram fordelene ved at hun har erfaring fra grunnskolen. Her trekker hun bl.a. fram arbeidet med den såkalte Kulturkarusellen, som ble startet opp høsten 2024. I karusellen har kulturskolen og kommunens avdeling for oppvekst gått sammen for å gi mange av Askers 3. og 4. klassinger et gratis kulturtilbud i SFO-tiden. Kulturskolens lærere står for undervisningen. I år har tilbudene vært teaterlek, hiphop, yoga og kor.
- Jeg ser det som naturlig å styrke og videreutvikle det gode samarbeidet som er mellom kulturskolen og kommunens avdeling for oppvekst. Det blir viktig å finne fram til undervisningsopplegg som kan fungere godt både i henhold til fagplaner og skolehverdag.
Å bidra inn i grunnskolen vil være i tråd med kulturskolens målsetning om å være en kulturskole for alle. Ved å tilby andre input i skolehverdagen, vil man også kunne nå fram til barn som kanskje sliter med motivasjon og tilhørighet.
- Igjen vil man gjennom kulturskolens kompetanse kunne bidra til å hindre og forebygge utenforskap. Å oppleve mestring kan være avgjørende for mange barn og unge, sier Sissel, som gleder seg til det som ligger foran henne.